ShareThis

mandag 24. oktober 2011

metoder og design for oppgaven min


Nå begynner ting å gå fremover synes jeg. Jeg har skrevet en god del og fått klarnet opp i tankene gjennom iherdig lesning av Halvorsen sin bok kunstfaglig og pedagogisk FoU. Boken har vært spesielt til god hjelp for å se hvilket forskningsdesign jeg kan bruke og for å lese meg opp på metodebruk og forskerrollen. Her manglet det flere biter som måtte på plass før jeg kunne tenke videre.

Strategi og design

Slik det ser ut nå er det det fenomenologiske hermeneutiske området jeg beveger meg innenfor. Jeg ønsker å skape på basis av fenomenologien og å analysere det skapende i etterkant, her kommer da hermeneutikken inn.

Hermeneutikken som analysemetode

Skal man ta i bruk den hermeneutiske metoden for å tolke tekster, bilder, gjenstander eller egne skapende arbeider, har forskeren som regel et foreliggende materiale foran seg. Det er tilfelle, enten materialet er samlet inn av forskeren eller foreligger som eksisterende tekster og bilder. I en fenomenologisk sammenheng og også i den filosofiske hermeneutikken er jeg en medspiller i prosessen. Det vil med andre ord si at min livsverden også er med på å skape empirien. Dette kan beskrives som et møte mellom noe utenfor meg selv (mennesker, kunst, litteratur) og samtidig også meg selv. Min subjektivitet og historiske identitet blir opplysninger som hører med i tolkningen av resultatet.

Fenomenologisk skapende arbeid

 Å arbeide fenomenologisk vil si at man ser nærmere på et bestemt fenomen, i mitt tilfelle fenomenet tid i skapende arbeider. Når man arbeider på denne måten behøver ikke problemstillingen være fullstendig fastsatt og min væren vil komme godt til syne i arbeidet. Min forforståelse av arbeidet jeg gjør vil være en viktig essens inn i mitt skapende arbeid. Dette vil fungere som et premiss for tolkningen og drøftingen av resultatene. Funnene må forstås i den sammenheng de har opstått i, og standpunktet jeg som forsker har hatt.
 I stedet for å være en nøytral tilskuer vil forskeren få en deltakende status og være en som går inn i et spill med den og det som utforskes. Fenomenologi betyr at noe viser seg ved seg selv, at noe kommer til syne som før har vært utydelig og uerkjent.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar