ShareThis

tirsdag 15. november 2011

Avgrensninger Avgrensninger Avgrensninger!!!

man kan kalle en masteroppgave for så mangt. Men det som viser seg helt tydelig er ihvertfall at 80 % består av avgrensinger. Så her er det nye så langt:

Jeg har avgrenset min oppgave til å omhandle den raske tiden. Hurtigheten er vår drivkraft i hverdagen og blir stadig mer påfallende.
 I dagens samfunn er hurtighet makt sier Virilio, han påpeker dette med setningen; om tid er penger er hurtighet makt. Dette er en teori rundt hvordan vi i informasjonssamfunnet verdsetter hurtigheten, vi strekker oss etter den. Biler skal stadig gå raskere, vi forflytter oss raskere rundt i verden, vi kan faktisk også gjennom flyreiser forflytte oss i tiden.
I min omtale om dette vil jeg spesielt bruke Virilio sine teorier og Hylland Eriksen sin bok ”øyeblikkets tyranni.”

Også i samtidskunsten kommer hurtigheten til syne i de ofte spontane og ekspressive maleriene man kan se rundt om i galleriene. Dette vil jeg ta med meg inn i det skapende arbeidet.


Før jeg bestemte meg helt og fullt for å holde fokuset på hurtigheten i det skapende ønsket jeg å skrive ned definisjoner for begrepet sett ifra mitt ståsted, erfaring og tanker om bruken av det i kunsten. 
  • Spontant
  • Leken
  • Uryddig
  • Intuitiv
  • Ekspressiv
  • Fri
  • Voldsom
  • spenning
Det var alt for i dag, mer kommer forhåpentligvis i kveld. kanskje til og med noen utprøvinger...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar