ShareThis

torsdag 6. september 2012

Dagens kreative prosess

I dag har jeg vært eksepsjonelt kreativ. Skal på jobb klokka fire og har vært flink jente fra klokka var halv ni. Før den tid bakte jeg knekkebrød og var awesome mamma ;) knis!
Anywho...jeg har på den tida klart å lage ikke mindre enn 4 bilder.
( Det må ha vært noe i tevannet muligens.)

Dagens bilde som utgangspunkt:

Ingen andre enn vakre miss Keira Knightley...Eller er hu egentlig vakker? jeg har alltid synes hun ser litt vel spesiell ut, men pen på sin egen spesielle måte da.

Siden jeg har laget 4 forskjellige bilder og alle bildene har forskjellige utvalg på moodboardet velger jeg å vise bildene fra boardet først og deretter mitt eget bilde. Jeg viser i kronologisk rekkefølge for dagens arbeid.

bilde 1

Jeg begynner med å vise til hovedinspirasjonen til bilde 1. Det er dette fantastiske bildet laget av  Daniel Egneus. Her er det strekene som fascinerer og jeg har brukt dette bildet som utgangspunkt til øvelser i strek tidligere i prosesser også.

 

 
 Så ble disse brukt som motiver. Valg av motiver skjer spontant og helt uten en klar tanke bak. Når jeg starter på bildet velger jeg først hvor ansiktet skal plasseres og hvilken størrelse det skal ha. Når det er tegnet opp fabler jeg videre om resten av motivet. Jeg lar dette skapes av fantasien mens jeg ser på moodboardet mitt. Og bevisst eller ubevisst kommer valgene av seg selv mens jeg tegner eller maler.


Her er bildet før jeg la på farger. Jeg synes strekene i dette bildet var så bra at jeg faktisk ikke var sikker på om jeg skulle legge på farge. En ting vet jeg ihvertfall sikkert og det er at jeg er først og fremst en tegner.


Her er det ferdige bildet med litt farger. Som på bildet jeg brukte som inspirasjon lot jeg det være lite farger slik at strekene har hovedfokuset.

BILDE 2

For dette bildet valgte jeg å tegne stort og på frihånd. Bildene som ble valgt som inspirasjon:


 
Dette bildet lekte jeg meg mer med og malte også helt på frihånd uten spesielle planer. Det ble til underveis. Og helt til slutt la jeg på penn for å skape kontrastene. Jeg synes det var da bildet virkelig ble til. Når det bare var malt så det mer ut som en enkel skisse som ikke ville bli til noenting


Siden det er en time til jeg skal på jobb og rømmegrøten holder på å svi seg og jeg gjerne vil strikke litt å glo på tv så legger jeg til de siste to bildene etter jobb i kveld halv elleve.
LATSKAPEN LENGE LEVE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar